Arjan916.nl - Race foto's

2011 LeMans 24h testdag

 

Om de testdag van deze 24uur editie bij te wonen ben ik gezamenlijk met Martin naar het zuiden afgereisd.
Helaas voor degene die zich (ook) een weekend LeMans hadden voorgesteld is daar door wisselende oorzaak bij hen niet van terecht gekomen.
Want wat velen nu gemist hebben is een complete LeMans beleving in ons ogen, echter in enkele dagen tijd, in plaats van een week(je).
Vrijdag op zaterdag nacht zijn we vertrokken voor de trip van zo'n 7 uurtjes tuffen.
Zaterdagochtend om ca. 8.30u naderden we afslag vanaf de Payage.
De spanning en het thuis-kom gevoel begon op te lopen.
Nadat we de laatste tolpoortjes gepasseerd waren, kwamen we om ca. 9.00u bij het circuit aan.
Allereerst stond er op de planning om Martin's accreditatie op te halen bij de altijd goed georganiseerde ACO . . .
Na enige strubbelingen hadden we de benodigde entreebewijzen in bezit en konden we het terrein oprijden.
Al snel veranderde ons humeur en konden we er beide weer om lachen; de haat liefde verhouding met Fransozen, want wat was het weer een heerlijk gevoel om daar op het circut te bivakkeren.
De zaterdagochtend en deel van de middag hebben we besteed aan het rondsnuffelen in de pits.
Halverwege de middag ontmoette we de Fransman waar Martin mee afgesproken had en waar wij te gast zouden zijn.
Nadat we gezamenlijke herinneringen hadden uitgewisseld, zijn we naar zijn huis in het stadscentrum gereden.
Een bak koffie, wat relaxen en slap gemekker later, zijn we uit eten gegaan en direct daarna het slaapmandje ingedoken.
Een frisse douche, vers stokbrood als ontbijt, bak koffie en rustig ontdooien deed de zondag goed beginnen.
Kalm aan zijn we daarna richting circuit gereden, waar de voorbereidingen al in volle gang waren voor de eerste trainingssessie.
Camera's in de aanslag, voldoende eten en drinken in de auto en de rugzak en hobbelen maar.
Hier splitste zich onze wegen: Martin ging plaatjes schieten in de pits en paddock, Jean Claude en z'n vrouw gingen wat heen en weer lopen, en ik had me als doel gesteld op zoveel mogelijk plekken langs de baan plaatjes te gaan schieten.
Al snel klonken de eerste racegeluiden en begon het LeMans gevoel compleet te worden, heerlijk.
Voor mij volgde de gebruikelijke taferelen: klimmen in een hek voor een plaatje, rennen naar plekken waar actie is of wordt verwact, zoeken naar gaten in het hek voor je camera, en ondertussen volop zweten in de alweer felle zon, etc, etc, etc
Kortom, het was een heerlijk begin van een mooie dag.
Heel kort viel er zeer plaatselijk wat regen, vanaf de Porsche bochten tot aan de pits ingang, verderop bij Dunlop bleef het droog.
Het leverde geen noemenswaardige spins of acties op bij het aanremen van de chicanes voor opkomen rechte stuk, dus ook geen spectaculair beeldmateriaal.
Daarna vond ik al verder lopend een mooie opening in een hek waar ik precies mijn lens doorheen kon steken.
Het leverde me een soort sleutelgat idee op, je ziet je onderwerp voorbij komen, maar kunt het niet volgen.
Maar behalve het gevoel leverde het ook leuk beeldmateriaal op.
De Porsche bochten en de Dunlop chicane + brug, leveren zoals gewoonlijk altijd mooi beeldmateriaal op.
Door de relatief hoge luchtvochtigheid, 's avonds regen en onweer, en het felle zonlicht, kwam het totaalplaatje niet altijd goed uit.
Ook niet voor alle rijders, enkele spinden bovenop bij Dunlop, weer een ander viel stil, een enkeling 'vergat' dat nieuwe banden koud zijn en geen grip hebben in de eerste bocht(en).
Tijdens de middagsessie had de organisatie een oefening ingepland waarbij alle toeters en bellen erbij getrokken werden.
De safetycars werden van stal gehaald, de brandweer en ambulances reden d'r rondje, en daarbij bleven de deelnemers zoveel als mogelijk op de baan.
Een goede simulatie van een racesituatie in juni, ook werd het buitenlandse publiek hierbij niet vergeten; prompt galmde deze rampoefening in het Engels door de speakers.
Al met al was er genoeg actie in gedurende beide sessies.
Tussen beide sessie zochten we elkaar op en liepen wat rond in de paddock, legden wat rijders vast op de plaat, vroegen we enkele naar d'r vorderingen en naar d'r humeur :)
Niet bij iedereen liep het van een leien dakje.
Zo kwam Aston Martin nogal wat snelheid en vooral betrouwbaarheid tekort, om het heel voorzichtig uit te drukken.
Ze hadden slechts 2 complete auto's af en bij zich, en als van één auto tijdens zijn eerste (en enige) ronde de motor het al begeeft, dan ben je daarmee al snel klaar.
En wanneer je met de andere auto vervolgens geen fatsoenlijke set-up kunt vinden en met een leeg vel moet beginnen, dan levert iedere set-up verandering wel een verbetering op, maar ben je nog steeds op achterstaand.
En als van je tweede auto daarna ook de motor de geest geeft, dan heb je niet zoveel aan een monteur met ee lasergun die het uitacceleren van je auto meet...
Ze hebben zich teruggetrokken voor Spa komend weekend, maar hopelijk vinden ze nog voldoende tijd om tijdens de 24uur mee te rijden.
Na afloop van beide sessies zijn we bij onze Franse vriend nog een bakkie gaan doen, ons wat opgefrist en richting NL vertrokken.
Maar dat viel zowaar niet mee om de ogen en de geest open te houden, we hebben het laatste deel van de reis dan ook in rustig tempo gereden en zijn regelmatig gestopt.
Zondagochtend wakker worden op eigen bed was een pré, dus veiligheid geboden.
Mijn oorspronkelijk plan om op zondag naar Zandvoort te gaan naar de Paasraces, werd me door het mannetje van de radio op zondagochtend uit het hoofd gepraat; er stond al vroeg veel file, met name door het mooie weer i.c.m. dergelijke evenementen levert dat in NL geheid problemen op.
Dus een mooie gelegenheid om de foto's en de zooi thuis weer op orde te krijgen.